STRONA GŁÓWNA

niedziela, 1 marca 2015

PKP Intercity - pociągiem przez Polskę


Pierwsze skojarzenia z pociągami Polskich Kolei Państwowych zazwyczaj działają na niekorzyść przewoźnika - opóźnienia, brudne toalety i niski standard. Sporo jednak się pozmieniało, a samo PKP dokłada wszelkich starań, aby odbudować opinię o polskim transporcie kolejowym. Pociągiem dotrzemy praktycznie do każdego większego miasta. Ponadto wraz z zakupem nowoczesnych składów skraca się znacząco czas podróży. W tym poście poświęcę trochę uwagi naszym kolejom państwowym - zachęcam do lektury.

♦ CENY BILETÓW

Ceny biletów są dość atrakcyjne szczególnie, gdy można skorzystać ze zniżek. W przypadku wcześniejszego zakupu cena maleje stosunkowo o 10, 20 lub 30%. Mowa o miejscach siedzących. PKP oferuje również wagony sypialne i kuszetki. Aktualne ceny połączeń najlepiej sprawdzać na stronie internetowej przewoźnika.

Szacowane ceny biletów na pociągi Intercity (bez ulg):

- Gdańsk → Warszawa
          TLK czas przejazdu 04:01 - 50 zł (klasa 2), 82 zł (klasa 1)
          EIP czas przejazdu 02:49 - 120 zł (klasa 2), 229 zł (klasa 1)

- Gdańsk → Poznań
          TLK/IC czas przejazdu 03:14 - 50 zł (klasa 2), 80 zł (klasa 1)

- Warszawa → Kraków
          TLK czas przejazdu 02:44 - 48 zł (klasa 2), 78 zł (klasa 1)
          EIP czas przejazdu 02:19 - 120 zł (klasa 2), 229 zł (klasa 1)

- Warszawa → Wrocław
          IC czas przejazdu 05:21 - 65 zł (klasa 2), 85 zł (klasa 1)
          EIP czas przejazdu 03:42 - 150 zł (klasa 2), 229 zł (klasa 1)

♦ ULGI

37% - dzieci/młodzież, inwalida woj. II i III gr., Karta Polaka, os. niewidome (cywilne ofiary wojny, os. nieuznane za niezd. do sam. egzyst.), os. niezd. do sam. egzystencji, rodzic/małżonek rodzica - Karta Dużej Rodziny, weterani

50% - karta seniora, umowa

51% - kombatanci, os. niewidome uznane za niezd. do sam. egzyst., studenci/doktoranci

78% - cywilne niewid. ofiary wojny niezd. do sam. egzyst., dzieci/młodzież/studenci - inwalidzi i opiekunowie, kombatant/inwaliza I gr, żołnierze

95% - przewodnik kombatanta/inwalidy I gr

PKP Intercity TLK

NUMERACJA MIEJSC W WAGONACH TLK

Jeżeli nie podróżujecie sami może zaskoczyć Was na bilecie dziwna numeracja miejsc. Mimo dużej rozbieżności cyfr może się okazać, że system wcale nie umieścił Waszego towarzysza w innym przedziale.

rozkład miejsc w wagonach TLK © rys. PKP IC, design: Mateusz Iwańczuk/Podróże MM

♦ RÓŻNICA PIERWSZA KLASA a DRUGA KLASA

Różnica między klasą pierwszą a drugą jest dość widoczna - mowa wciąż o TLK. Po prostu płacąc więcej otrzymujemy wyższy standard. Wnętrze wagonu jest schludniejsze, toaleta zadbana i bardziej zaawansowana technologicznie (z przymrużeniem oka ;)). To co najbardziej rzuca się w oczy to fakt, że w 1 klasie w przedziale znajdują się dwa rzędy po 3 siedzenia, zaś w 2 klasie dwa rzędy po 4 siedziska. Jak nietrudno wywnioskować po prostu w wagonie o wyższym standardzie jest więcej miejsca. 

PKP IC TLK druga klasa
druga i pierwsza klasa wagonów PKP Intercity TLK
przedział w pierwszej klasie PKP Intercity TLK
przedział pierwszej klasy w wagonie PKP Intercity TLK

♦ EIP PENDOLINO

Pociągi Pendolino z serii ED250 to nowe zabawki PKP. Połączenia Express InterCity Premium łączą Warszawę z Bielsko-Białą, Gdynią, Gliwicami, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem. Pendolino zabiera na pokład 402 osoby, a jego maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 250 km/h.

© fot. Dariusz Żaruk

Wirtualna wycieczka po Pendolino - poruszaj się za pomocą myszki.



♦ KOMFORT PODRÓŻY - UCIĄŻLIWI PASAŻEROWIE

Nie jestem w stanie określić poziomu komfortu podróży w pociągach PKP. Czy to samolot, autobus czy pociąg - wszystko zależy od tego, z kim przyjdzie nam jechać.
Nawet podróż 2. klasą podstawowym wagonem z przedziałami TLK może być przyjemna, pod warunkiem, że nikt z pasażerów nie zacznie czegoś odwalać. Przykładów uciążliwych zachować można mnożyć w nieskończoność. Zazwyczaj do najpopularniejszych należą: nieprzyjemny zapach spoconego pasażera, głośne słuchanie muzyki, rozmowy przez telefon i rozpraszanie zapachu jedzenia. Często w wagonach niższej klasy odbywają się imprezy z alkoholem (czytaj: darcie japy). Przywołam także babcię, która w sierpniowy upalny dzień kłóciła się, żeby całkowicie zamknąć okno, bo przewieje jej wnuki. Płacąc więcej za podróż w 1. klasie można mieć nadzieję na wyższy poziom kultury, ale to nigdy nie daje nam pewności. Po prostu ludzie to nadęte buraki i ciężko czasem o przyjemną podróż w towarzystwie innych. Upodobaliśmy sobie podróżowanie pociągiem, ale zawsze przed wyjazdem drżymy o to, kogo los nam przydzieli.


♦ PODSUMOWANIE

Polskie Koleje Państwowe zmieniają się na naszych oczach. Oczywiście, wpadki się zdarzają, ale nie da się nie zauważyć, że powoli transport kolejowy w Polsce zaczyna sięgać przyzwoitego poziomu. Dzięki nowym składom Pendolino możemy szybko i komfortowo podróżować po kraju. Modernizacja kolei na pewno wpłynie pozytywnie na rynek transportowy stanowiąc konkurencję dla innych przewoźników, a na tym na pewno zyskają pasażerowie. Atrakcyjny wachlarz zniżek, wygoda i krótki czas podróży pociągów ekspresowych przyciąga uwagę coraz to większej rzeszy osób. Trzymamy kciuki za PKP na dalszej drodze rozwoju. Kolej to jedna z atrakcyjniejszych opcji podróżowania, dlatego warto wykorzystać potencjał, jaki ze sobą niesie.


3 komentarze:

  1. No, coraz częściej wychodzi, że kolej nie taka zła jak współpasażerowie.... . A ja pojutrze ruszam EIP do Krakowa. Zobaczymy co i jak :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja własnie w ic świnoujscie w 1 klasie i jak obserwuje to warunki w 2 takie same.czyli nie wiem co extra daje 1 klasa?

    OdpowiedzUsuń
  3. Pendolino jezdzi się super, gdyby tylko internet działał. Tutaj taka nowoczesność a nie ma wifi. No i ceny wciąż kosmiczne jak na polska kieszen.

    OdpowiedzUsuń