STRONA GŁÓWNA

Strony

Strony

wtorek, 30 grudnia 2014

Wizz Air - tanie linie lotnicze


Plan założenia firmy Wizz Air pojawił się w 2003 roku. Pierwszy lot węgierskich linii lotniczych odbył się 19 maja 2004 (z Katowic). Flota przewoźnika to 54 samolotów Airbus A320, mogących pomieścić 180 pasażerów w jednej maszynie. Do 2012 roku Wizz Air przewiózł łącznie 12 milionów klientów. 5 z 19 baz operacyjnych znajduje się w Polsce - w Katowicach, Gdańsku, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Samoloty Wizz Air latają nad Europą, ponadto również do Baku (Azerbejdżan), Tel Awiwu (Izrael) i Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie).


"Wizz Air jest linią lotniczą oferującą opłacalne usługi wysokiej jakości skupiającą się na innowacjach ułatwiających podróż. Pragniemy, aby ceny podróży lotniczych były przystępne dla obywateli krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz aby zapewnić wszystkim pasażerom w Unii Europejskiej nową formę podróżowania. W Wizz Air korzystamy z najnowocześniejszych technologii pozwalających zapewnić najwyższą jakość usług za przystępną cenę. Wizz Air oferuje uproszczony model usług, czyli podróż bez biletu, korzystanie z mniejszych lotnisk umożliwiających tańszą i szybszą obsługę pasażerów, kabiny jednej klasy ze skórzanymi fotelami bez przydziału miejsc oraz usługi gastronomiczne na życzenie pasażera za dodatkową opłatą.

Wizz Air oferuje loty nowymi samolotami najlepszymi w tej kategorii technologicznej, których obsługę techniczną zapewnia organizacja Lufthansa Technik wiodąca w dziedzinie serwisu lotniczego na świecie. Dzięki temu nasza firma zapewnia podróżnym usługi na stałym wysokim poziomie. Wizz Air dysponuje flotą nowych samolotów Airbus A320 ze 180 skórzanymi siedzeniami na pokładzie." - wizzair.com



WADY I ZALETY

+ WIZZ DISCOUNT CLUB: posiadając kartę klienta, pasażerowie mogą korzystać ze zniżek na bilety przez okrągły rok. Ogromnym plusem Wizz Discount Club jest to, że błyskawicznie się ona zwraca. Przekonałem się o tym osobiście, kiedy to suma za bilety + członkostwo wyszło taniej niż same bilety. Do tego przez rok mogę przeglądać zredukowane ceny i polować na okazje.  

+ ODPRAWA: dużo prostsza i przyjemniejsza niż w przypadku Ryanaira

+ SPRZEDAŻ NA POKŁADZIE: podczas trwania lotu stewardessy "kursują" z wózkiem produktów zaledwie dwa razy. Dla porównania, w Ryanairze przez cały czas chcą Wam coś wcisnąć chodząc w tę i z powrotem między siedzeniami. W Wizz Airze nie czuję się molestowany ofertami. To duży plus w przypadku tanich linii lotniczych. 

+ CENY: koszty przelotu z Wizz Air to wielka zagadka. Ceny wahają się od 34 zł do ponad 1000 zł! Czasem przeglądając terminarz lotów węgierskich linii można złapać się za głowę. Są jednak destynacje i okresy, kiedy bilety można kupić po 100 zł w dwie strony. Wiem, bo latam Wizz Airem i to częściej niż Ryanairem. 

- CENY: jak wyżej - niektóre ceny biletów sięgają nawet 1000 zł, co przy standardzie tanich linii lotniczych jest trochę nie na miejscu.

- BAGAŻ PODRĘCZNY: MAŁY i DUŻY. Ryanair pozwala zabrać ze sobą na pokład bezpłatnie bagaż o wymiarach 56 x 45 x 25 cm oraz drugą sztukę wielkości damskiej torebki. Wizz Air zaś wpadł na idiotyczny pomysł podzielenia bagażu podręcznego na MAŁY - bezpłatny - i DUŻY - za dopłatą. W cenie biletu można zabrać ze sobą plecak/walizkę o wymiarach 42 x 32 x 25 cm. Duży bagaż, czyli "standardowe" 56 x 45 x 25 cm to dopłata 42-76 zł. 


Wizz Air to moje ulubione linie lotnicze i z nich najczęściej korzystam w podróży. Będąc elastycznym wobec terminu wyjazdu, można upolować naprawdę tanie bilety. Lot do Oslo kosztował mnie 88 zł, do Barcelony (El Prat) 250 zł, do Budapesztu 88 zł a do Bergamo 114 zł. Podane koszty obejmują lot tam i z powrotem. Zwolennicy Ryanaira powiedzą, że Irlandczyk też ma w ofercie tanie bilety. Dla mnie jednak w kwestii komfortu podróży górą jest Wizz Air.
Nie chcę powtarzać swojej kwestii z posta o Ryanairze. W skrócie zatem - przestrzegałbym przed narzekaniem, że za mało miejsca na nogi, denerwująca obsługa czy niewygodny fotel. Płacąc tak niewiele należy potraktować przelot jako transfer, nie atrakcję. Ok - sam narzekam np. na dopłatę za duży bagaż. Jest to jednak niejako złośliwość ze strony przewoźnika, bo plecak wyższy o 10 cm nie stanie się nagle problemem, a chodzi tu jedynie o wyciągnięcie dodatkowej kasy z portfela klienta. Mimo wszystko lecąc samolotem węgierskiego przewoźnika trzeba przymknąć oko na wady. Zawsze mamy wybór - zaakceptować warunki jakie są, lub dopłacić i wybrać inne linie lotnicze.



LOTY Z POLSKI
  • z Katowic (KTW) 
Alghero (sezonowo), Barcelona-El Prat, Belfast, Bergen, Bolonia, Burgas (sezonowo), Bristol, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Dubaj-Al Maktoum, Eindhoven, Frankfurt-Hahn, Glasgow, Kijów-Żulany, Kolonia/Bonn, Kutaisi, Larnaka, Lanzarote, Liverpool, Londyn-Luton, Malmö-Sturup, Maastricht Aachen, Mediolan/Bergamo, Neapol, Oslo/Sandefjord, Paryż/Beauvais, Rzym-Ciampino, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tel Aviv, Teneryfa

  • z Warszawy-Okęcie (WAW) 
Aberdeen, Alghero (sezonowo), Alicante, Bari, Barcelona-El Prat, Bergen, Bazylea/Miluza/Fryburg, Birmingham, Bristol, Bruksela/Charleroi, Budapeszt, Burgas (sezonowo), Doncaster/Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Glasgow, Göteborg, Grenoble (sezonowo), Heraklion (sezonowo), Katania-Fontanarossa, Korfu (sezonowo), Kutaisi, Larnaka, Liverpool, Lizbona-Portela, Londyn-Luton, Malmö-Sturup, Malta, Mediolan/Bergamo, Porto, Oslo/Sandefjord, Paryż/Beauvais, Rejkiawik, Rzym-Fiumicino, Split (sezonowo), Sztokholm-Skavsta, Tel Aviv, Turyn (sezonowo), Werona-Villafranca (sezonowo).

  • z Gdańska (GDN) 
Aberdeen, Ålesund, Barcelona-El Prat, Bergen, Billund, Bruksela-Charleroi, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Frankfurt-Hahn, Glasgow, Göteborg-Landvetter, Groningen-Eelde, Haugesund, Kolonia/Bonn, Kristiansand, Liverpool, Londyn-Luton, Lubeka/Hamburg, Malmö-Sturup, Malta, Mediolan/Bergamo, Molde-Årø,Oslo/Sandefjord, Paryż/Beauvais, Stavanger, Reykjavík-Keflavík, Sztokholm-Skavsta, Trondheim, Turku.

  • z Poznania (POZ) 
Birmingham, Doncaster/Sheffield, Eindhoven, Glasgow, Londyn-Luton, Mediolan/Bergamo, Oslo/Sandefjord, Paryż/Beauvais, Sztokholm-Skavsta, Malmö-Sturup

  • z Wrocławia (WRO) 
Birmingham, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Londyn-Luton, Oslo/Sandefjord, Sztokholm-Skavsta

  • z Lublina (LUZ) 
Londyn-Luton, Oslo-Torp, Sztokholm-Skavsta, Glasgow, Doncaster/Sheffield, Eindhoven.

  • ze Szczecina (SZZ)
Londyn-Luton, Oslo/Sandefjord, Stavanger, Bergen

  • z Olsztyna (SZY)
Londyn-Luton,




4 komentarze:

  1. Ja chyba jednak wolę Ryanaira, bo dla nas jego bagażowa polityka, kiedy jeździmy z małymi i dużymi plecakami, jest korzystniejsza. Na odprawę nie narzekam. Ale WizzAira nie przekreślam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, ale jeżeli mam wybrać pomiędzy Ryanaem a Wizzem, to wybieram Ryanaira. Przede wszystkim dlatego, że w ostatnim czasie można mieć drugi mały bagaż podręczny a za normalny podręczny nie jest pobierana opłata- tak jak ma to miejsce w Wizz Air. Poza tym ceny przelotów nie są zbyt atrakcyjne. Chyba, że ktoś ma kartę zniżkową, ale ja jeszcze nie mam. Najbardziej zniechęca mnie jednak ta opłata za bagaż podręczny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sporo jeszcze zależy gdzie się mieszka i skąd się lata. Z Krakowa Wizz Airem niestety nie polecę, a dojazd do Pyrzowic i z powrotem to czasem koszt biletu lotniczego w jedną stronę (albo i dwie jak jest super promo), bo się województwa nie mogą dogadać. W Warszawie natomiast Wizz lata z Okęcia, na które na upartego można dojść piechotą jak się ma więcej czasu, albo pojechać autobusem miejskim za 2,80 (?... nie wiem prawdę mówiąc, chyba tyle). A Modlin to jednak kurnik i wcale mnie nie dziwi to, że Wizz nie chciał tam wrócić. W moich statystykach króluje jednak Ryanair; wygrywa ceną oraz tym drugim bagażem, który u mnie jest zazwyczaj torbą na aparat :) Kiedy Wizz Air przekona się do Balic lub kiedy powstanie jakieś sensowne połączenie do Pyrzowic to bardzo możliwe, że statystyki się obrócą, bo tak jak piszesz Wizz jest przyjaźniejszy dla podróżnego - od rezerwacji, po sam lot.

    OdpowiedzUsuń
  4. W moich statystykach lotów Wizz Air prowadzi zdecydowanie. Mimo słabej polityki bagażowej, cenowo na interesujących mnie trasach oferta węgierskiego przewoźnika wypada z reguły korzystniej. A i ogólnie biorąc, Wizz Air jest taki przyjaźniejszy pasażerowi. No i jeszcze to malowanie... :)

    OdpowiedzUsuń