STRONA GŁÓWNA

Strony

poniedziałek, 20 stycznia 2014

Praga - informacje praktyczne i zwiedzanie miasta

Projekt Praga, czyli tanie bilety, wycieczka w tę i z powrotem. Dla Martyny był to powrót po 2 latach do czeskiej stolicy. Ja zaś znałem ją tylko ze zdjęć i książek. Miasto nad Wełtawą jest niezwykle popularne wśród obcokrajowców, którzy zawsze z zachwytem wypowiadają się o tym miejscu. Cóż - musieliśmy sprawdzić to osobiście. Warto wiedzieć, iż centrum Pragi znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Początek sierpnia - spakowaliśmy plecaki i przekroczyliśmy próg domu. Podróż do Czech była z lekka męcząca, podobnie jak do Wiednia. Spędziliśmy 14 godzin w autobusie, no ale czego to się nie robi z miłości do pasji :)

♦ JAK DOTRZEĆ DO PRAGI?

- Samolotem

Lotnisko im. Vaclava Havla znajduje się ok. 15 km od centrum Pragi. Niestety nie ma bezpośredniego połączenia portu lotniczego ze Starym Miastem, więc trzeba się przesiąść z autobusu na metro. Najwygodniejszym rozwiązaniem są autobusy linii 100 i 119. Ten pierwszy zabierze nas do Zličín, gdzie przesiadamy się na metro B, aby dotrzeć do centrum. Linia autobusowa 119 dociera do Dejvick (stacja końcowa), gdzie istnieje możliwość przesiadki na metro A. Cena biletu to 32 CZK (dorośli) lub 16 CZK (dzieci).

Przystanek na lotnisku znajduje się przy terminalu 1 (wyjście D, E, F).

- Pociągiem

Transport z Warszawy do Pragi oferuje Intercity. Ceny są najróżniejsze - od 24 € za miejsca siedzące po 74 € za miejsca sypialne. Zalecam odwiedzenie strony internetowej www.intercity.pl w celu weryfikacji aktualnych cen usług transportu kolejowego.

- Autobusem

Najciekawszą ofertę połączeń Polski z czeską Pragą posiada dobrze nam znany Polski Bus. Do stolicy Czech dotrzeć można z Bydgoszczy, Gdańska, Poznania, Łodzi, Warszawy i Wrocławia. Najtańsze bilety (te zakupione możliwie najwcześniej) mogą kosztować tylko 1 zł! Im bliżej do wyjazdu, tym drożej. W przeddzień podróży za przejazd trzeba będzie zapłacić 120 zł za bilet w jedną stronę.

Inny przewoźnik - Eurolines - zabierze nas do Pragi z Krakowa i Rzeszowa. Cena biletu w jedną stronę to ok. 215 zł (z Krakowa) i 230 zł (z Rzeszowa).

- Samochodem

Samochód palący średnio 7 litrów zużyje paliwo za 280 zł podczas podróży z Gdańska do Pragi. Koszt samodzielnego wyjazdu do stolicy Czech z Warszawy to ok. 240 zł, zaś z Krakowa - 180 zł. Podane ceny są szacunkowe i dotyczą podróży w jedną stronę. Koszty dojazdu samochodem łatwo samemu obliczyć z wykorzystaniem wyznaczania trasy w Google Maps oraz kalkulatora zużycia paliwa Calkoo.

Przyjeżdżając do Pragi własnym autem, warto skorzystać z parkingów P+R. Są one odgrodzone, strzeżone, i znajdują się bezpośrednio przy stacjach metra. Cena za miejsce parkingowe to 20 CZK za dobę. Należy pamiętać jednak, że od godz. 01:00-04:00 bramy są zamykane, a kierowcy, którzy zostawili swój samochód na parkingu będą musieli zapłacić 5-ciokrotną cenę za postój.

♦ KOMUNIKACJA MIEJSKA W PRADZE

KLIKNIJ ABY POBRAĆ MAPKĘ W DUŻYM FORMACIE

Komunikacja miejska w Pradze dzieli się na dwie strefy: P - miasto, 0 - peryferie. My skupimy się na tej pierwszej (patrz: mapa wyżej). Stacje są dobrze oznaczone. Ponadto na każdej znajduje się tablica informacyjna.

Metro kursuje średnio co 2 minuty w godzinach 5:00-0:00. W pociągach znajdują się głośniki, przez które głośno i wyraźnie odczytywane są poszczególne stacje.

KLIKNIJ, BY ZOBACZYĆ PEŁNY CENNIK

Te mapki mogą Ci się przydać: >> link <<

♦ ZWIEDZANIE MIASTA

Dojechaliśmy do Pragi około godziny 5 nad ranem. Było jeszcze całkowicie ciemno, lecz z każdą chwilą, gdy zbliżaliśmy się do Starego Miasta, słońce coraz to mocniej rozjaśniało niebo swym blaskiem. Brukowane uliczki były ciche i puste, co pozwoliło nam na zrobienie fajnych zdjęć, a jak powszechnie wiadomo, mistrzowie drugiego planu tylko czekają, by wedrzeć się w kadr :)
Godzina 5:30. Dotarliśmy do głównego dziedzińca Starego Miasta. Reprezentacyjny rynek pochodzi z XI wieku i był swego rodzaju miejskim placem zebrań. Tutaj odbywały się ważne dla miasta wydarzenia. Całość otoczona jest przepięknymi kamienicami pochodzącymi z okresów wczesnego baroku, lecz wiele budynków pamięta jeszcze epokę średniowiecza. Na rynku znajduje się pomnik bohatera narodowego Czechów - Jana Husa, którego pamiątkę odkryto w roku 1915. Innym ważnym obiektem dziedzińca jest ratusz, będący siedzibą miejskich urzędników. Budynek był stopniowo rozbudowywany. Jego początki datuje się na rok 1338. Na jego południowej ścianie znajduje się wykonany w 1410 roku praski zegar astronomiczny. Ukazuje on pozycję ciał niebieskich, oraz każdy miesiąc roku. Uroku dodają również ruchome figury 12 apostołów. Radni miasta byli tak zafascynowani dziełem mistrza Hanusa (który przerobił poprzednią instalację), iż wydano rozkaz, by oślepić twórcę tego dzieła w obawie, że wykona on równie piękny zegar dla innego europejskiego miasta.

ratusz i zegar astronomiczny, Praga

W pobliżu ratusza znajduje się drugi budynek, który wznosi się ponad inne. To gotycki Kościół Maryi Panny przed Tynem. Jego historia sięga XIV wieku. Konstrukcja pochodzi z roku 1365. Świątynię ukończono w XVI wieku. To miejsce miało bardzo ważne znaczenie podczas okresu rewolucyjnego wojen husyckich.

Kościół Paryi Panny przed Tynem, rynek w Pradze

Zdjęcia zrobione, ruszamy dalej! Kierunek - symbol Pragi, Most Karola. Dotarliśmy do celu około godziny 6. Mimo wczesnej pory, spotkaliśmy wielu spacerujących ludzi a w szczególności fotografów. Lecz wierzcie mi - to nic w porównaniu z tym, co dzieje się na moście w godzinach popołudniowych. Tłumy! Tutaj po raz kolejny doceniliśmy zwiedzanie o wschodzie słońca. Spójrzcie na zdjęcia! Parę godzin później turyści opuszczają swoje hotele, zmieniając brukowane uliczki w potężną rzekę. Zrobienie sobie pamiątkowych fotografii, na którym bylibyście pierwszoplanowymi postaciami graniczy z cudem. Dlatego polecamy wybranie się o poranku. Warto zmusić się do pobudki, wypić mocną kawę i przejść się po pustym mieście.

Most Karola o świcie

Most ma 516 metrów długości i około 10 metrów szerokości. Jego 17 łuków spoczywa na 15 filarach. W epoce baroku (XVII wiek) na moście stanęło 30 figur świętych. Jest to najstarszy kamienny most na świecie pod względem wielkości. Konstrukcja pochodzi z roku 1357. Władzę w Czechach sprawował wówczas Karol IV Luksemburski. Prace nad mostem powierzono Peterowi Parlerowi, lecz niedawno, bo w roku 2007, pojawiły się przypuszczenia, że to wcale nie Parler jest twórcą symbolu Pragi. Obecnie most udostępniony jest tylko dla ruchu pieszego, lecz do roku 1965 jeździły tędy samochody.
Ciekawym faktem jest dokładna data rozpoczęcia budowy tego wyjątkowego obiektu. Magia liczb ma za zadanie chronić most tak, aby ten przetrwał wieki. Mianowicie: 1357 rok, 9 lipca, godzina 5:31. Ten moment wybrali astrologowie, by odpowiadał on kolejności liczb 1 3 5 7 9 7 5 3 1. Ta kombinacja odzwierciedla się w układzie gwiazd (Słońce-Saturn). Jest to również palindrom wszystkich liczb nieparzystych.

Most Karola, Praga

Po około dwóch godzinach pobytu na Moście Karola usiedliśmy nad Wełtawą, by spokojnie zjeść skromne, śniadanie podróżnika i odpocząć wreszcie po męczącej podróży. Jak już wcześniej pisałem, od chwili opuszczenia autokaru byliśmy na nogach, czemu zawdzięczamy świetne zdjęcia. Z każdą następną minutą przybywało ludzi. Mamy zdjęcia - można odpoczywać!
Po relaksie nad rzeką ruszyliśmy na południe brzegiem Wełtawy aż do mostu Legii, który przeprawił nas na drugą stronę.

Most Karola i Hradczany
Most Karola na rzece Wełtawa, Praga

Znaleźliśmy się w dzielnicy Mala Strana. Spacerując ulicą przedłużającą most dotarliśmy do podnóża wzgórza Petrin, gdzie naszym oczom ukazał się ciekawy pomnik upamiętniający ofiary komunizmu (Pomník obětem komunismu). Pamiątkę tę odkryto 12 lat po upadku ideologii systemu, 22 maja 2002 roku. Autorami dzieła są Olbram Zoubek oraz dwóch innych architektów - Jan Karel i Zdenek Hölzel. Pomnik ukazuje 7 figur, które są bardziej "zniszczone" im dalej są od siebie.

Wspięliśmy się na wzgórze, na którym znajduje się wieża Petrin. Upał był dość uciążliwy. By chronić nasze głowy przed słońcem, nałożyliśmy na głowy białe chusty. Przebraliśmy się również w luźne ubrania, po czym bez pośpiechu wspinaliśmy się krętymi ścieżkami, podziwiając wyłaniającą się zza krzaków panoramę Pragi. Dla tych bardziej leniwych polecam kolejkę linową, kursującą od 1891 roku. Wagoniki odjeżdżają co 10-15 minut. Bilety? Te same obowiązujące w transporcie publicznym.
Wzgórze Petrin przyciąga tłumy turystów za sprawą wiernej repliki wieży Eiffa, zaledwie 2 lata młodszej od tej paryskiej. Konstrukcja ma 60 metrów wysokości, lecz jest ulokowana dodatkowo na wzgórzu, więc widok jest naprawdę imponujący. Na punkt widokowy prowadzi 299 stopni. Platforma widokowa jest zabudowana dużymi oknami, lecz dobra wiadomość jest taka, że co kilka metrów znajduje się otwarte okno, przez które można wykonać dobre jakościowo zdjęcia :) Trzeba będzie jednak poczekać w kolejce, by dostać się do tego dogodnego miejsca.

Ceny biletów :

- Dorośli - 100 CZK (schodami), 150 CZK (windą)
                    - Studenci (26 lat) - 55 CZK
                    - Dzieci (6-15 lat) - 55 CZK
                    - Dzieci (do 6 lat) - 25 CZK

Pomnik ofiar komunizmu i wieża Petrin
widok z wieży Petrin na Pragę
Zamek Królewski oraz Katedra św. Wita, Hradczany
Praga widziana z wieży Petrin

Po zejściu z wieży udaliśmy się w kierunku Hradczan (Hradčany), gdzie po dotarciu podziwialiśmy piękne domy i urokliwe ulice. Ta XIV-wieczna dzielnica znana jest ze znajdującego się w niej pałacu królewskiego. Tutaj również można nabyć pamiątki, które są w znacznie niższych cenach niż te w sklepikach Starego Miasta.

Zamek królewski był siedzibą czeskich władców. Pochodzi on z IX wieku, kiedy to książę Borzywoj I przeniósł tam swą siedzibę. Najbardziej reprezentacyjną budowlą Hradczan jest gotycka katedra św. Wita, zachwycająca odwiedzających ją turystów niezwykle wartościowymi dziełami sztuki z dziedziny rzeźby i malarstwa od czasów XIV wieku aż po wiek XX. W kryptach spoczywają królowie czescy. Świątynia przechowuje również relikwia koronacyjne. Wśród nich jest korona św. Wacława. Ponoć znajduje się tu również fragment świętego krzyża, lecz jest to rekwizyt o dość wątpliwej autentyczności. Kamień węgielny pod budowę świątyni położono w roku 1344 w obecności króla Jana Luksemburskiego. Z początku gotycka katedra pełniła funkcję mauzoleum. Było to miejsce koronacji królów, oraz siedziba arcybiskupstwa.

Zamek Królewski na Hradczanach, Praga

Ceny biletów:

I. Katedra św. Wita, Zamek Królewski, wystawa "Historia praskiego zamku", bazylika św. Grzegorza, Złota Uliczka, wieża Daliborka, galeria obrazów zamku praskiego.
- bilet normalny: 350 CZK
- bilet ulgowy: 175 CZK

II. Katedra św. Pawła, Wita, Zamek Królewski, bazylika św. Grzegorza, Złota Uliczka, wieża Daliborka.
- bilet normalny: 250 CZK
- bilet ulgowy: 125 CZK

Za pozwolenie na robienie zdjęć należy zapłacić 50 CZK. Dzieci do lat 6 zwiedzają za darmo.
Więcej informacji znajdziecie pod linkiem: the official website.

Katedra św. Wita
wnętrze Katedry św. Wita

Z praskiego zamku udaliśmy się z powrotem do Starego Miasta przekraczając most Mánesův. Tutaj warto spojrzeć w prawo na pięknie prezentujący się Most Karola. Cóż, w zasadzie to zobaczyliśmy wszystko co chcieliśmy zobaczyć. Pozostało nam trochę czasu do wieczora, więc postanowiliśmy nieco zgubić się w mieście :)

Most Karola

Cóż, to był niezwykle przyjemny, choć krótki pobyt w Pradze. Potwierdzam powszechną opinię, że jest to jedno z najpiękniejszych miast w Europie. Powinniście przekonać się o tym osobiście!

- M.I.

18 komentarzy:

1. Praga ładne miasto tzn starówka jest piękna i widok z góry petrin .

Sylwia.P

OdpowiedzUsuń
  2. Zazdroszczę zdjęć z tak pustego Mostu Karola! My niestety nie jesteśmy rannymi ptaszkami, więc musieliśmy znosić obecność tłumów ;)

Widzę, że planujecie wyjazd do Berlina ;) Kilka relacji z moich wycieczek u mnie na blogu, zapraszam :)

3. Swietne informacje, bardzo mi się przydadzą , wielkie dzięki, zdjęcia piękne!!!

OdpowiedzUsuń
  4. Swietne informacje, bardzo mi się przydadzą , wielkie dzięki, zdjęcia piękne!!!

5. Piękne zdjęcia :) My wybieramy się we wrześniu i też planujemy wyjść na Stare Miasto wcześnie rano.
    Nie korzystacie z darmowych wycieczek pieszych (free walking tours) kiedy zwiedzacie miasta?

Odpowiedzi
    1. Nic mi nie wiadomo o "free walking tours" :) Przed wyjazdem robimy rozeznanie co warto zobaczyć, drukujemy mapkę i zwiedzamy wszystko po kolei według określonego planu trasy.

Usuń
    2. Polecam spróbować przy następnej okazji :)
      Są teraz popularne w wielu dużych miastach Europy. Organizują je firmy, czasem studenci.
      Generalnie codziennie w określonym miejscu i o okreslonej, podanej w internecie porze na turystów czekają przewodnicy i oprowadzają ich (przez ok 2-3 godz) po najważniejszych atrakcjach miasta. Mówią o jego historii, lokalnych ciekawostkach. Na koniec: napiwki według uznania.
      Dołączyliśmy się do takiej grupy w Bratysławie i było super: młody chłopak który nas oprowadzał mówił dobrym angielskim, był świetnie przygotowany, a na naszą prośbę polecił nam też kilka dobrych i niedrogich knajpek.
      Potem na własną rękę obejrzeliśmy miejsca, których nie objęła wycieczka :).

W Budapeszcie i Pradze też idziemy :)

Usuń
    3. No proszę, to się dowiedziałem czegoś nowego :)
      Na pewno dla niektórych jest to fajna sprawa. Mnie osobiście nie przekonuje :) Lubię być niezależny, chodzić swoimi ścieżkami. Unikam wycieczek grupami, bo jako miłośnik fotografii lubię mieć czysty kadr. O historii i wszelakich innych ciekawostkach jesteśmy zazwyczaj poinformowani, bo przed wyjazdem sporo czytamy w książkach, w internecie czy na innych podróżniczych blogach.
      Tak jak powiedziałem, każdy podróżuje na swój sposób. Jestem pod wrażeniem ludzi, którzy poświęcają swój czas, żeby oprowadzać grupy po mieście, a jeśli dobrze zrozumiałem, dostają jedynie napiwki. Super inicjatywa, na pewno znajduje wielu zwolenników, czego sama jesteś najlepszym przykładem :)

Usuń
  6. bardzo fajnie napisane. Znalazlem 1 literówkę, proszę poprawić - jest: Zamek królewski był siedzibą czeskich władców. Pochodzi on z XIX wieku - ma być: z IX wieku

OdpowiedzUsuń
  7. "Metro kursuje średnio co 2 minuty w godzinach 5:00-0:00." - kompletna bzdura :) Co do połączeń - a co z leo express? tigerexpress? Jak na przewodnik to zdecydowanie brakuje tu choć jednego zdania o Wyszehradzie i o złotej uliczce... Ale jak na relację z wycieczki to znaczenia już nie ma. Polecam wrócić do Pragi jeszcze kilka razy bo na pewno nie zobaczyliście jeszcze jej klimatu i magii.

Odpowiedzi
    1. Aby poczuć klimat i magię miejsca, trzeba się tam zatrzymać na dłużej. Sam ubolewam, że nasze podróże nie są w pełni satysfakcjonujące, ale póki co mamy mocno okrojony budżet (tzw. studencki).
      Informacje o metrze czerpałem z oficjalnej strony komunikacji miejskiej w Pradze. Widocznie rozkłady uległy zmianie, sprawdzę to.
      Złotą Uliczkę celowo pominąłem, bo uważam, że jest przereklamowana.
      Dziękuję za wszelkie sugestię, ale myślę, że można wyrazić swoje zdanie nieco grzeczniej :) Nie dogodzę każdemu. Pozdrawiam!

Usuń
  8. A, i zapomniałam... Bardzo ważna informacja. Obrazek z załączoną mapką komunikacji jest NIEAKTUALNY! Od czasu jego aktualności owarto już 4 nowe stacje metra i drastycznie zmieniono kursy linii autobusowych... Dużo błędów jak na tak krótki tekst...

Odpowiedzi
    1. Post istnieje już 2 lata na blogu. Nie jestem w stanie na bieżąco aktualizować wszystkich informacji z każdego przewodnika.
      Ale dziękuję za informację, zaraz sprawdzę i poprawię.

Usuń
  9. Fajny wpis przyda mi się dzięki!

OdpowiedzUsuń
  10. ja po czechach i pradze podróżowałem z rodziną w dość nietypowy sposób bo kamperem :) wypożyczalnia kamperów okazała się super alternatywą wobec hoteli, chociaż czasem ciężko znaleźć legalne miejsce na postoje

11. Korzystałem z wpisu oraz z mapy wraz z przewodnikiem. Polecałbym odwiedzenie w Pradze jeszcze Wzgórza Vitkov gdzie znajduje się Muzeum Narodowe z tarasem widokowym (cena 80 koron), obok znajduje się również Muzeum Wojenne (wstęp za darmo) oraz w odległości ok 1.5 km od wyżej wymienionych obiektów jest też Wieży Telewizyjnej Zizkov z punktem widokowym na 93 metrze (ok 150 koron), a sama wieża ma ponad 200 m.